خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

بیگ بنگ چیست؟

بیگ بنگ چیست؟

بیگ بنگ چیست؟

بیگ بنگ چیست؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که عالم و دنیای امروز ما از کجا شروع شده است؟ و یا اینکه عمر عالم چند سال است؟

طبق نظریه‌های فیزیکی، عالم از یک انفجار به نام “بیگ بنگ” یا همان “انفجار بزرگ” در حدود ۱۳/۷ میلیارد سال پیش بوجود آمده و شروع شده است. طبق این نظریه که تابحال بیشترین تاییدات را داشته است، عالم در یک نقطه بسیار چگال با جرم بینهایت، حجم تقریبا ناچیز با دمای بینهایت قرار داشته است.

چرا بر این تفکریم که  بیگ بنگ  اتفاق افتاده است ؟

اما چرا نظریه بیگ بنگ را می‌پذیریم؟

برای این پذیرش سه دلیل محکم داریم:

  • انبساط جهان

مشاهدات کیهان‌شناسی نشان می دهد که جهان کنونی ما در حال انبساط است. حال اگر بخواهیم زمان را مانند یک فیلم به عقب برگرانیم، شاه انقباض عالم خواهیم بود که در نهایت ما را به یک نقطه می رساند که حجم ناچیزی خواهد داشت. طبق نظریه بیگ بنگ، تمام جرم عالم کنونی در این نقطه جمع شده است.

ادوین هابل در سال ۱۹۲۹ کشف کرد که کهکشان هایی که در فاصله دورتری از ما قرار دارند، با سرعت بیشتری در حال انبساط هستند و این سرعت با فاصله آن ها از ما متناسب است. در این حالت با استفاده از سرعت دور شدن کهکشانها از یکدیگر توانسته‌اند عمر کیهان را تخمین بزنند.

  • فراوانی هلیم و دوتریم در عالم

مشاهدات طیف‌سنجی که میزان هلیم و دوتریم موجود در عالم را مورد بررسی قرار داده است، شاهدی بر آن است که باید قبل از آغاز جهان نیز مقداری از این عناصر در عالم وجو داشته است. در نهایت با استفاده از تئوری جورج گاموو و تحلیل‌های انجام شده در مورد فراوانی هلیم و دوتریم موجود در عالم، پی می‌بریم که کیهان در آغاز دمای بسیار بالایی در حدود ۵ درجه سلسیوس داشته است که منجر به انفجار بزرگ یا بیگ بنگ شده است.

  • تابش پس زمینه کیهانی  

وجود سیگنال‌های مزاحم (نویز) موجود در سیگنال‌های دریافتی و مطالعه روی آن‌ها نشان می‌داد که این سیگنال‌ها باید در همه جای کیهان به یک اندازه دریافت شود. همگرایی این سیگنال‌ها فیزیکدانان را به یک منبع می‌رساند که همان بیگ بنگ است. دمای موجود در عالم و نیز طول موج دریافتی این امواج که در حال افزایش است، شاهدی بر انبساط عالم و در نتیجه وجود بیگ بنگ است.

امیدوارم شما دوستان خوبم از این مقاله از سری مقالات آموزش فیزیک استفاده کافی را برده باشید.

منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه دومین فرود روی سطح ماه – Chang’e-4 اولین تصاویر خود از سطح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.