خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات / نخستین استاد فیزیک زن ایران

نخستین استاد فیزیک زن ایران

آلینوش طریان در سال ۱۲۹۹ در خانواده ارمنی در تهران متولد شد .طریان تحصیلات پایه را در مدرسه‌ی ارامنه و دوره‌ی دبیرستان را در دبیرستان انوشیروان دادگر زرتشتیان سپری کرد.. وی در خرداد سال ۱۳۲۶ با درجه‌ی لیسانس فیزیک از دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و در مهرماه همان سال به سمت کارمند آزمایشگاه فیزیک دانشکده‌ی علوم استخدام شد و یک سال بعد به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی در دانشکده ‌ی علوم منصوب شد .پس از آن به بخش فیزیک اتمسفر دانشگاه پاریس رفت .

دانشنامه‌ی دکترای دولتی را از دانشگاه علوم پاریس در سال ۱۹۵۶ میلادی(۱۳۳۵ شمسی) دریافت کرد و به دلیل خدمت به کشورش پیشنهاد کرسی استادی دانشگاه سوربن را رد کرد و به ایران بازگشت و با سمت دانشیار فیزیک رشته‌ی ترمودینامیک در گروه فیزیک مشغول به کار ‌شد .

 در سال ۱۳۳۸ دولت فدرال آلمان غربی بورس مطالعه‌ی رصد‌خانه‌ی فیزیک خورشیدی را در اختیار دانشگاه تهران قرار داد و وی برای این بورس انتخاب شد و از فروردین سال ۱۳۴۰ به مدت ۴ ماه به آلمان رفت و بعد از انجام مطالعات به ایران بازگشت .

۳ سال بعد در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۴۳ به مقام استادی ارتقا پیدا کرد و بدین ترتیب او اولین فیزیکدان زن است که در ایران به مقام استادی رسید .

در تاریخ ۲۹ آبان سال ۴۵ عضو کمیته‌ی ژئو فیزیک دانشگاه تهران انتخاب شد و در سال ۴۸ رسما به ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی موسسه‌ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران منصوب شد و در رصدخانه‌ی فیزیک خورشیدی که خود ایشان در بنیانگذاری آن نقش عمده‌ای داشت ، فعالیت خود را آغاز کرد .

از استادان بانو طریان میتوان به کمال الدین جناب و دکتر علی اکبر خمسوی نام برد.

وی که اولین کسی بود که در ایران درس فیزیک ستاره‌ها را تدریس کرد ، در سال ۵۸ تقاضای بازنشستگی داد و به افتخار بازنشستگی نائل شد .

ایشان در سال ۱۳۸۹ دار فانی را وداع گفتند.

 

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه

دومین فرود روی سطح ماه دومین فرود روی سطح ماه – Chang’e-4 اولین تصاویر خود از سطح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.