خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / رشته تجربی / فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی

فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی

  • فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی

در این مقاله از سری مقالات آموزش فیزیک از سایت همیار فیزیک قصد داریم که به بررسی فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی بپردازیم.

فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی

اول از فیزیک دهم شروع می‌کنیم:

  • فصل اول این کتاب اندازه‌گیری هست که حتی اگر مستقیما ازش تست نیاد، شما باید به خوبی این فصل رو بلد باشید، زیرا در فصل‌های بعدی بسیار به کارمون میاد. از این فصل قسمت‌های دقت و خطا، تخمین و چگالی مباحث مهم و نسبتا ساده‌ای برای کنکور هستند.

 

  • فصل دوم کتاب دهم مربوط به کار و انرژی هست که برای دانش‌آموزان ریاضی یک سوال ثابت داره و برای دانش‌آموزان تجربی بعضا یک سوال توی کنکور داره که عموما سؤال‌های ساده‌ای هستند.

 

  • فصل سوم این کتاب که مربوط به فشار هست، عموما سؤال‌های متوسط رو به بالایی رو توی کنکور داره، خصوصا زمانی که لوله U شکل رو با گاز کامل ترکیب میکنه و خیلی توصیه نمیشه که براش وقت بزارید.

 

  • فصل چهارم کتاب دهم مربوط به گرما هست و اینجا هم عموما تست‌های متوسط رو به بالایی رو داره البته اگر خوب و مفهومی درکش کنید براحتی میتونید از پس تست‌هاش بربیاید. ولی قسمت آخر این فصل که مربوط به گازهای کامل هست، قسمت ساده‌ایه که برای دانش‌آموزان ریاضی تقریبا هرسال و برای دانش‌آموزان تجربی گاهی اوقات ازش سوال میاد. دو قسمت روش‌های انتقال گرما و انبساط گرمایی هم از قسمت‌های نسبتا آسونی هستند که تقریبا هر سال از یکی از اون‌ها برای دانش‌آموزان هر دو رشته سوال میاد.

 

  • اما فصل پنجم (ترمودینامیک) که فصل آخر و مربوط به رشته ریاضی هست، از فصل‌های متوسط به حساب میاد و با کمی دقت براحتی میتونید تست‌هاش رو حل کنید.

 

میریم سراغ کتاب فیزیک یازدهم:

این کتاب هم برای دانش‌آموزان ریاضی یک فصل بیشتر از دانش‌آموزان تجربی داره ولی فصل سوم و چهارم دانش‌آموزان ریاضی همون فصل سوم دانش‌آموزان تجربی هست که مقداری بسط داده شده و چندتا مفهوم و رابطه بیشتر داره.

  • فصل اول این کتاب مربوط به الکتریسیته ساکن (الکتروستاتیک) هست که در مورد میدان، نیرو و پتانسیل الکتریکی بحث میکنه که تقریبا هرسال یک تست از میدان یا نیروی الکتریکی داره و فقط کافیه که علاوه بر روابط اون‌ها مقداری با قواعد جمع بردارها آشنا باشید تا براحتی این تست‌ها رو حل کنید. بقیه قسمت‌های این فصل هم تقریبا ساده و قابل پاسخگویی هستند و هر سال عموما دو تا تست در کنکور هر دو رشته داره.

 

  • فصل دوم این کتاب مربوط به مدارهای الکتریکی هست و قبل از بخش توان الکتریکی، قسمت‌های مطرح شده بسیار ساده و قابل پاسخگویی هستند اما بعد از بخش ذکر شده، که به مقاومت‌ها هم مربوط میشه، سؤال‌های وقت‌گیری توی کنکور داره و مقداری هم سخت هستند و تسلط بر این بخش‌ها بسیار زمان‌بر هست. توصیه میشه اگر قصد زدن درصدهای خیلی بالا رو در کنکور و یا زمان کافی برای مطالعه و تسلط رو ندارید، از این قسمت بگذرید.

 

  • فصل سوم این کتاب برای دانش‌آموزان تجربی ( در واقع فصل سوم و چهارم برای دانش‌آموزان ریاضی) از فصل‌های ساده فیزیک در کنکور هستتند و تقریبا در هر سوالش با یک فرمول توی کنکور هم میشه به نتیجه رسید و بشدت توصیه میکنم تست‌های این فصل رو از دست ندید؛ چون علاوه بر سادگی، زمان کمی برای تسلط به این فصل نیاز دارید.

 

در نهایت کتاب فیزیک دوازدهم رو بررسی می‌کنیم:

  • فصل اول این کتاب مربوط به حرکت‌شناسی هست و خیلی قابل پیچوندنه و برای تسلط به تست‌های این بخش باید به شدت وقت بزارید. البته از تست‌هایی که تو کنکور داره، همیشه یکیشون ساده هست ولی باز هم فصل زمان‌گیری محسوب میشه و جزو فصل‌های ساده نیست. این فصل برای بچه‌های ریاضی یک مبحث (سقوط آزاد) بیشتر داره.

 

  • فصل دوم مربوط به دینامیک هست، تنوع سوال بسیار بالایی داره و مدل‌های بسیار متنوعی از تست‌های اون در کنکور اومده و اگر دنبال درصدهای بالا نیستید، خوندنش رو توصیه نمیکنم. البته بخش حرکت دایره‌ای و گرانش، قسمت ساده‌ای از این فصل هست که براحتی میشه تستش رو جواب داد.

 

  • فصل سوم کتاب دوازدهم برای رشته ریاضی مربوط به نوسان و امواج هست که اولش مقداری گنگ و سخت به نظر میرسه ولی با تسلط به مفاهیمش میشه براحتی تست‌هاش رو پاسخ داد و تقریبا همیشه از اون فرمول‌های ساده داخل فصل تست میاد. البته برای رشته تجربی این قصل قسمتی از برهمکنش امواج رو هم داره که ساده هست.

 

  • فصل چهارم برای رشته ریاضی در مورد برهمکنش امواج هست، از فصول ساده هست که میشه تست‌هاش رو حتی در زمان کم هم پاسخ داد و توصیه میکنم این فصل ساده رو از دست ندید.

 

  • البته فصل چهارم برای رشته تجربی مربوط به آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای هست که بسیار ساده بوده و فقط با زدن تست‌های کنکور سال‌های قبل هم میشه به تسلط کافی برای حل تست‌های کنکور رسید.

 

  • فصل پنجم این کتاب برای رشته ریاضی در مورد آشنایی با فیزیک اتمی هست که از فصل‌های ساده فیزیک در کنکور محسوب میشه و زمان زیادی هم برای یادگیری نیاز نداره و به شدت توصیه میکنم که حواستون به دو تا تست این فصل باشه.

 

  • فصل ششم کتاب دوازدهم برای رشته ریاضی مربوط به فیزیک هسته‌ای هست که شاید بشه از اون به عنوان ساده‌ترین فصل در کنکور فیزیک یاد کرد که مانند فصل پنجم علاوه بر سادگی، میشه تست‌های اون رو خیلی سریع پاسخ داد و در مورد این فصل هم به شدت توصیه میکنم که زمان اندکی براش بزارید و براحتی تست‌هاش رو حل کنید.

از شما دوستان خوبم بسیار متشکرم که یک بخش دیگه از آموزش فیزیک رو با عنوان فصل‌های ساده فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی با ما پشت سر گذاشتید.

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور ۹۹

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور 99

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور ۹۹ در ابتدا باید خداوند رو شکر کنیم که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.