This plugin required woocommerce installed! نقد وبررسی سوالات فیزیک آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول 15/9/91 - همیار فیزیک
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات / نقد وبررسی سوالات فیزیک آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول 15/9/91

نقد وبررسی سوالات فیزیک آزمون پیشرفت تحصیلی مرحله اول 15/9/91

اشکالات علمی  و ناروایی آزمون:

الف) سوالات فیزیک ۱ و آزمایشگاه

سوال ۷۶ – در متن و مسایل موجود در کتاب بازده بدن معرفی نشده است و مفهوم بازده در کتاب مطرح نشده است.

سوال ۷۷ – با توجه به اینکه در فیزیک ۱ هدف تعریف کمیتها و واحدها نیست تحلیل ابعادی به این شکل روایی ندارد.

سوال ۷۹ – سوال مبهم است و مشخص نیست در حالت نهایی از بین حالتهای ممکن کدام یک روی می­دهد:

گزینه۱ – در صورتی درست است که مبادله گرما بین محیط ودستگاه (آب و یخ) وجود نداشته باش.

گزینه۲ – در صورتی که حالت نهایی، مخلوط آب و یخ صفر درجه باشد درست است.

          گزینه۳ – دمای یخ صفر درجه ثابت است پس این گزینه نیز نادرست است.

          گزینه۴ – همواره درست است.

سوال ۸۰ – با توجه به آشنا نبودن دانش آموز با توابع مثلثاتی محاسبه ی ارتفاع خارج از سطح کتاب درسی است. (نردبان ۲۰ متری برای نقاشی هم جالب است؟!)

سوال ۸۲- باید در صورت سوال ذکر شود که به محیط انرژی داده نمی­شود.

سوال ۸۳- محاسبات شامل زمان مربوط به فیزیک ۲ و آزمایشگاه (مبحث حرکت شناسی) است و در فیزیک ۱ نیست.

 

سوال ۸۴ – سوال از نظر علمی کاملا غلط است . در نقطه مقابل انرژی گلوله صفر می­شود و به توپ ضربه نمی­زند. سرعت توپ صفر است.

سوال ۸۵ – ایراد علمی ندارد اما خیلی فراتر از سطح کتاب و توانایی دانش آموز متوسط است.

سوال ۸۸ – این سوال از بخش مطالعه آزاد کتاب درسی طرح شده است.

سوال ۸۹ –

گزینه۱ – مخلوط آب و یخ در حالت تعادل در فشار استاندارد صحیح است.

 گزینه۲ – بخار آب جوش خالص در فشار استاندارد صحیح است.

گزینه۳ – یخ خالص در حال ذوب در فشار استاندارد صحیح است.

گزینه۴ – صحیح است.

بنابراین سه گزینه اول می­تواند نادرست است.

سوال ۹۰ – با توجه به تاکید مولفین بر نگه داشتن سطح مطالب درسی در حد محتوی کتاب درسی این سوال خیلی فراتر و در حد مرحله اول المپیاد فیزیک است.

– در مجموع از ۱۵ سوال فیزیک ۱۱ سوال دارای اشکال علمی یا ناروایی و یا گزینه های نادرست می­باشد!؟

ب) فیزیک ۲ و آزمایشگاه

– سوال های ۱۱۱و۱۱۲و۱۱۳ به تجزیه و یا جمع بردارها است که با توجه به تاکید مولفان کتاب در پانویس نباید در درس فیزیک ۲ ارایه شود و سرفصل درس فیزیک ۳ می­باشد.

– پاسخ سوال ۱۱۵ با توجه به تعریف “سرعت متوسط” هیچ کدام از گزینه های داده شده نیست.

– با وجود آنکه بنابر اعلام قبلی آزمون از فصل های یک و دو برگزار شده است؛ از فصل ۲ که به لحاظ حجم و محتوی بسیار مهمتر است تنها دو سوال مطرح شده است.

– مشکلات اجرایی آزمون:

۱ – سوال های آزمون از روز سه شنبه در اختیار مدارس بوده است و در برخی مدارس از معلمان خواسته می­شود تا این سوالات را از قبل برای دانش اموزان حل کنند و رتبه مدارس را بالا ببرند.

۲ – آزمون با توجه به تعطیلات پیش امده در روزهای مختلف برگزار شده است و سوالها افشا شده است.

۳- در مدارس دو نوبته همان دفترچه نوبت صبح در اختیار نوبت عصر قرار گرفته است.

۴ – زمان اختصاص داده شده برای پاسخ به سوالات به هیچ عنوان کافی نبوده است.

 

آسیب شناسی آزمون

۱-   برگزاری آزمون با این کیفیت به هیچ عنوان نمی­تواند ملاک تشخیص پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا عملکرد دبیر باشد چرا که توان تفکیک دانش اموز ضعیف و قوی را ندارد.

۲-   برگزاری آزمون با این نوع سوالها سبب سرخوردگی دانش اموز در فرایند آموزش و ایجاد ناامیدی از پیشرفت تحصیلی خواهد شد.

۳-   دبیران و دانش آموزان نسبت به آزمون های مشابه آینده بی اعتنا خواهند شد.

۴-   دشواری و ناروایی سوالات در یک درس خاص (فیزیک) سبب کم شدن نمره دانش آموزان نسبت به دروس دیگر شده و نظر مدیران و کادر اجرایی آموزشگاهها را در مورد دبیران این درس منفی خواهد کرد.

منبع : گروه فیزیک استان خراسان رضوی

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

سوالات و پاسخ نامه تشریحی امتحانات هماهنگ و نهایی فیزیک پیش دانشگاهی تجربی

نمونه سوالات فیزیک اول دبیرستان فصل 4 و 5

نمونه سوالات فیزیک اول دبیرستان با توجه به نزدیک شدن امتحانات خردادماه برای آشنایی دانش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.