خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / کتاب / کتاب های درسی / پایه دهم / گام به گام فصل اول فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال 98-99

گام به گام فصل اول فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال 98-99

گام به گام فصل اول فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال ۹۸-۹۹

همانطور که قبلا در همین سایت و در کانال تلگرام اطلاع داده شده بود، کتاب درسی فیزیک سال دهم برای هر دو رشته تجربی و ریاضی، تغییرات اندکی داشته است که شاید مهمترین این تغییرات جابجا شدن محتوای فصل ۲ و ۳ کتاب درسی فیزیک سال دهم باشد.

با توجه به تغییرات کتاب درسی که برای فصل اول کتاب درسی فیزیک دهم رخ داده است، مبحث تخمین مرتبه بزرگی به کلی حذف گردیده و روش‌های اندازه‌گیری خطا و دقت نیز به کلی تغییر کرده است.

بنابراین حل تمرین این فصل باید به روز باشد و تیم همیار فیزیک این مطلب ارزشمند را به رایگان برای شما عزیزان در سایت قرار داده است.

گام به گام فصل اول فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال 98-99

چند سوال جدید در این فصل آمده است که پاسخ یکی از آن‌ها را در همین صفحه با شما به اشتراک می‌گذاریم:

فعالیت ۱-۴: الف) آزمایشی طراحی و اجرا کنید که به کمک آن بتوان جرم و حجم یک قطره آب را اندازه‌گیری کرد.
ب) تکه‌ای سیم لاکی نازک یا نخ قرقره به طول تقریبی یک متر تهیه کنید. آزمایشی طراحی و اجرا کنید که به کمک یک خط کش میلی‌متری بتوان قطر این سیم یا نخ را اندازه‌گیری کرد.

جواب: 

الف) اندازه‌گیری جرم یک قطره آب:
ابتدا بوسیله قطره چکان، چند قطره آب را داخل یک ظرف که بر روی نیروسنج قرار داده شده است، می‌چکانیم. پس از اینکه تعداد قطره‌ها به اندازه‌ای زیاد شد که نیروسنج عدد مناسبی را نشان داد، جرم بدست آمده از نیروسنج را بر تعداد قطره‌ها تقسیم می‌کنیم تا جرم یک قطره آب بدست آید.

اندازه‌گیری حجم یک قطره آب:
ابتدا بوسیله قطره چکان، چند قطره آب را داخل یک ظرف مدرج می‌چکانیم. پس از اینکه تعداد قطره‌ها به اندازه‌ای زیاد شد که حجم معینی را در ظرف نشان داد، حجم بدست آمده را بر تعداد قطره‌ها تقسیم می‌کنیم تا حجم یک قطره آب بدست آید.

ب) چند لایه از سیم را طوری در کنار هم قرار می‌دهیم تا فضای خالی بین لایه‌های سیم وجود نداشته باشد. پهنای سیم‌های کنار هم قرار داده شده را توسط خط کش میلی‌متری اندازه‌گیری می‌کنیم و در پایان با تقسیم عدد اندازه‌گیری شده از خط کش بر تعداد سیم‌های کنار هم قرار داده شده، قطر یک سیم بدست می‌آید.

گام به گام فصل دوم فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال ۹۸-۹۹

شما عزیزان می‌توانید این فایل ارزشمند “گام به گام فصل اول فیزیک دهم منطبق با کتاب درسی سال ۹۸-۹۹” را از این قسمت دانلود کنید:

همیار فیزیک وبسایت تخصصی آموزش فیزیک محمد پوررضا

با عضویت در سایت همیار فیزیک میتونید از قرار گرفتن تمام مطالب جدید سایت ما باخبر بشید.

درباره ی مدیر سایت

محمد پوررضا مدرس فیزیک کنکور مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و زمینه پایان‌نامه ایشان فوتوسنتز مصنوعی با استفاه از فرایند تجزیه آب می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور ۹۹

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور 99

پاسخنامه تشریحی فیزیک رشته تجربی کنکور ۹۹ در ابتدا باید خداوند رو شکر کنیم که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.